Roczna liczba pasażerów kolei w Polsce osiągnęła poziom najwyższy od 1997 r. W transporcie towarów wolumen masy wyniósł 223,5 mln ton, nieznacznie więcej niż w w pandemicznym 2020 r. – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W 2024 r. kolej obsłużyła ponad 407,5 mln pasażerów. W porównaniu do
danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Na przestrzeni ostatnich lat więcej osób podróżowało pociągami w 1997 r. (416,6 mln osób według danych GUS).
Liczba pasażerów w kolejowych przewozach pasażerskich w latach 2015–2024 (w mln osób)Wzrosty przewozów poszczególnych przewoźników odbiegają od średniego tempa zarówno w dół, jak i w górę. Największy z nich, Polregio,
chwali się wzrostem na poziomie 3,7% (do 100,894 mln podróżnych). PKP Intercity przewiozły w 2024 r.
o 15% pasażerów więcej niż w roku poprzednim – czyli 78,5 mln osób. Swoje podsumowania opublikowały już także
Koleje Mazowieckie (64,8 mln pasażerów, wzrost o ponad 5%) i
Koleje Śląskie (22 mln).
Zarząd PKP Intercity zapowiada, że w kolejnych latach przewozy nadal będą szybko rosły. – Zrewidowaliśmy prognozy na następne lata i szacujemy, że w roku 2030, zamiast zakładanych 89 mln przewiezionych pasażerów, będzie podróżowało z nami około 110 mln osób –
szacował we wrześniu prezes przewoźnika Janusz Malinowski.
– W 2024 r. każdego dnia naszymi pociągami podróżowało średnio ponad 275 tysięcy pasażerów. Jestem przekonany, że gdybyśmy dysponowali nowszym i nowocześniejszym taborem, ten wynik byłby jeszcze lepszy. Wymiana i modernizacja pojazdów to nasz priorytet. Kolejnym jest odbudowa zaufania i dobrych relacji z pasażerami oraz samorządami województw – mówi z kolei prezes Polregio Krzysztof Pietrzykowski.
Jak co roku niemal jedną czwartą wszystkich pasażerów przewiozły właśnie pociągi Polregio (udział przewoźnika w liczbie przewiezionych pasażerów ogółem w 2024 r. kształtował się na poziomie 24,76%). Drugi pod względem wielkości udział w rynku (19,23%) wypracowały PKP Intercity. W liczbach bezwzględnych PKP Intercity zanotowało największy wśród przewoźników wzrost liczby pasażerów rok do roku. Rok 2024 dla Kolei Mazowieckich to trzeci najwyższy udział w liczbie pasażerów (15,9%).
Udział przewoźników w rynku kolejowych przewozów pasażerskich według liczby pasażerów w 2024 r.Przewozy pasażerskie: Większość parametrów rośnie
W ubiegłym roku pociągi pasażerskie wypracowały prawie 28,5 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej, co jest wynikiem wyższym o 2,6 mld paskm (+10,2%) rok do roku. Ponad 90% pasażerokilometrów wykonanych przez pociągi pasażerskie w 2024 r. przypada na 5 spółek. Udział PKP Intercity, przewoźnika realizującego najwięcej tras dalekobieżnych, stanowił w 2024 r. 61% (17,38 mld), udział Polregio to 15,56% (4,43 mld), Kolei Mazowieckich – 6,72% (1,91 mld), Kolei Dolnośląskich – 3,65% (1,04 mld), a PKP SKM w Trójmieście – 3,31% (0,94 mld).
Udział przewoźników pasażerskich według pracy przewozowej w 2024 r. (w %) Praca przewozowa w kolejowych przewozach pasażerskich w latach 2015–2024 (w mld pasażerokilometrów)
W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła 205,6 mln pociągokilometrów, wzrost wyniósł 14,3 mln pockm (+7,5%). Średnia odległość, na jaką pasażer podróżował koleją w 2024 r., to 69,9 km, czyli nieznacznie więcej niż rok wcześniej (69,1 km w 2023 r.).
– Rosnąca popularność kolei to niewątpliwie efekt działań, jakie na przełomie ostatnich miesięcy, a nawet lat, podejmowali poszczególni przewoźnicy i pozostali uczestnicy rynku przewozowego w Polsce. Nasze statystyki pokazują, że wysiłek ten przynosi efekty, co powinno być zachętą do dalszych starań o pasażera. Wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8, czyli statystycznie każdy mieszkaniec Polski w ubiegłym roku wsiadł do pociągu niemal 11 razy. Porównanie tego wskaźnika z innymi krajami pokazuje, że kolej w naszym kraju ma jeszcze znaczny potencjał do rozwoju – podsumowuje prezes UTK dr inż. Ignacy Góra.
W grudniu mniej pasażerów, ale większe odległościW ostatnim miesiącu 2024 r. pociągami podróżowało prawie 33,2 mln osób. W porównaniu z rokiem 2023 to wzrost o prawie 1,8 mln osób (+5,7%). Wartość pracy przewozowej na poziomie prawie 2,3 mld pasażerokilometrów to o 0,2 mld paskm więcej (+7,7%) niż rok wcześniej. Grudzień w przypadku pracy eksploatacyjnej to 17,9 mln pociągokilometrów, o 1,4 mln pockm więcej (+8,6%) niż w grudniu 2023 r. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w grudniu, wyniosła 68,9 km, czyli o ponad 1 km więcej niż przed rokiem.
Zgodnie z tendencją sezonową w grudniu kolej obsłużyła o prawie 1 mln pasażerów mniej (-2,9%) niż w listopadzie. W przypadku pozostałych parametrów był to wzrost w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Praca przewozowa była o 69,2 mln paskm wyższa (+3,1%), w odniesieniu do pracy eksploatacyjnej był to wzrost o 1,41 mln pockm (+8,6%).
Porównanie liczby pasażerów w latach 2021– 2024 w poszczególnych miesiącach (w mln osób)Podstawowe dane eksploatacyjne o przewozach
pasażerskich i
towarowych UTK opublikował na stronie
„Dane kolejowe”. Szczegóły dotyczące parametrów eksploatacyjnych transportu pasażerskiego i towarowego za rok 2024, udziałach w rynku poszczególnych przewoźników oraz porównanie wyników do lat poprzednich znaleźć można w opracowaniu
„Podsumowanie 2024 r. w przewozach pasażerskich i towarowych”.